GameFi

  Terminologie

GameFi je souhrnné označení pro herní ekosystém postavený na blockchain technologii a umožňující hráči vydělávat kryptoměnu anebo prostřednictvím NFT (play-to-earn). V podstatě se jedná o spojení dvou anglických slov games a financing.

Základní koncept

GameFi je postaveno na myšlence, že hráč si může hodnotné virtuální věci ze hry přenést do své peněženky jako NFT. Z peněženky je pak může dát na online tržiště anebo prodat dál. Protože je to jeho majetek, tak se také předpokládá, že hráč nebude mít problém investovat do zlepšování těchto virtuálních věcí a zvyšovat tak jejich hodnotu.

Pro část lidí se jedná o vzpouru proti tradičním počítačovým hrám, kam dáváte peníze a v podstatě za to nic nemáte.

Vzestup GameFi

Za první hru využívající blockchain je považována CryptoKitties. V listopadu 2017 jí spustila společnost Axiom Zen. Hráč si za Ethereum kupoval NFT, přičemž každý NFT reprezentoval virtuálního domácího mazlíčka (koťátko). Koťátka se dala mezi sebou křížit a hráč tak vytvářel nové potomky (NFT), kteří měli kombinaci atributů svých rodičů. V prosinci 2017 se jedno NFT koťátko prodalo za více než 100 000 USD, čímž se hra dostala do širšího povědomí.

Za zmínku určitě stojí, že síť Ethereum měla problém tehdy ustát nápor uživatelů. Krátce po svém spuštění celou síť přetížila. Jednu dobu dokonce 30 % všech transakcí připadalo právě na hráče CryptoKitties. Nutno podotknout, že hra fungovala jen na stolních počítačích. Dnes se většina her dá hrát na mobilu.

Dalším důležitým milníkem byla hra Axie Infinity, která byla vydána v roce 2018. Tato hra umožňovala hráči koupit si herní potvůrky ve formě NFT a dále je mezi sebou křížit. Hraním si dokonce někteří lidé dokázali vydělat na živobytí, zvláště v rozvojových zemích. Například na Filipínách získala velkou popularitu, ale i mediální zájem. Zároveň se však ukázalo i nebezpečí těchto her. V roce 2022 byla objevena bezpečnostní díra, kterou útočník získal kryptoměny v hodnotě 600M USD, což vedlo k velkému odlivu hráčů.

Úspěch Axie Infinity přilákal pozornost nejen hráčů, ale i vývojářů, kteří tušili, že by se na GameFi dalo slušně vydělat. Velký boom v roce 2021 však přinesl spíše hodně jednoduchých her s možností výdělku. Začalo se však dělat i na velkých projektech.

Kritika GameFi

Nejčastější kritikou play-to-earn her je, že se jedná o ponziho schéma, tedy hra samotná žádné peníze nevydělává, ale dávají je tam nově příchozí hráči. Jakmile však přiliv nových hráčů ustane, dojde k znehodnocení herního tokenu. Tato kritika je oprávněná. Na hře se dá vydělávat jen pokud jí hrají hráči. Nicméně záleží na herním modelu.

Nejvíce her likviduje špatně nastavená inflace způsobená vydáváním nových tokenů. Jakmile poklesne počet hráčů tokeny jsou rychle znehodnoceny.

Nové hry se tak snaží mít omezené množství herních tokenů a místo prodeje herních výhod za stablecoiny nutí hráče kupovat si herní token. Čím více hráčů, tím větší zájem o herní tokeny a jejich cena jde nahoru. Naopak menší zájem znamená sice pokles ceny, ale pokud hra má mechanizmy vyžadující neustále vracení herních tokenů, například z důvodu údržby NFT, tak cena se nemusí propadnout až tak výrazně. Hráči totiž mohou využít propad cen a předzásobit se.

Solana a GemeFi

Většina her vznikala na Ethereum, ovšem kvůli vysokým poplatkům postupně přecházeli na blockchainy druhé vrstvy anebo konkurenční. Hodně her vznikalo v roce 2021 na BNB Smart Chain, které pomáhala propagovat kryptoburza Binance. Nicméně i zde poplatky nejsou zrovna nízké.

Do pozornosti se tak dostala Solana. Extrémně rychlý blockchain s téměř nulovými poplatky. Hodně potenciálně zajímavých play-to-earn her na Solana tak vzniká. Mezi nejočekávanější určitě patří Star Atlas, Genopets anebo Caveworld.

Jedním z větších projektů GameFi na Solana je Genopets.
Jedním z větších projektů GameFi na Solana je Genopets.

LEAVE A COMMENT